Mikrogrønt - Slik gror du dine egne spirer og skudd!


Tekst og foto: Vilde Vollevik


Spirer og skudd er gode tilskudd på tallerkenen. Det er næringsrikt og utrolig enkelt å dyrke selv!

Forskjellen på spirer og skudd er at skudd er en utviklet versjon av en spire. Skudd har ofte en lang grønn stilk og et blad på toppen, mens en spire er en liten utvekst fra frøet.


Dyrking av spirer og skudd er utrolig enkelt og går fort, ofte 2-5 dager. Dette er perfekt for den utålmodige!





3 typer mikrøgrønt du kan så i dag!



Mungbønner


Mungbønner er enkelt å spire i et syltegøyglass med en liten tøybit over. Spiren er sprø og litt bitter, og er perfekt i retter der du trenger å balansere ut salte og søte smaker.


Syltetøyglass-metoden

Du trenger:

Syltetøyglass, Norgesglass eller lignende glass med bred åpning

Grovvevd tøystykke eller netting som dekker åpningen på glasset.

Gummistrikk



  • Skyll mungbønnene godt med vann før du starter. La mungbønnene ligge i vann i 12-15 timer.

  • Etter at bønnene har ligget i vann heller du det i glasset og fyller på med nytt vann på rundt tre ganger så mye som bønnenes volum. Fest tøybiten over glassets åpning med en gummistrikk.

  • Legg glasset skrått i et oppvaskstativ eller i en bolle, slik at vannet kan renne ut.

  • De neste dagene bruker du denne tøybiten som en slags sil når du skyller bønnene. Fjern tøybiten, fyll glasset med vann, sett på tøybiten igjen og la vannet renne ut igjen ved å sette glasset på skrått med åpningen ned. Gjør dette to ganger om dagen.


Her ser du at jeg også bruker samme metode på røde linser.



Etter ca. tre dager har du et glass fullt av spirer! Oppbevar det i en tett beholder i kjøleskapet.






Chiafrø


Chiafrø selges i alle dagligvarehandler og kan enkelt spires ved bruk av få ingredienser. Chiafrø er min favoritt når det kommer til spiring - det er gøy å følge med på og smaker godt!


Tallerkenmetoden

Du trenger:

En tallerken eller lignende med høye kanter

Kjøkkenpapir

Sprayflaske

Plastfolie eller plastpose



  • Legg tre lag med tørkepapir på en tallerken og spray papiret med vann så alt blir vått.

  • Strø chiafrø jevnt over papiret, og gå over med sprayen igjen slik at frøene er godt dekket i vann.

  • Dekk så frøene med plastfolie. Plastfolien skal ikke være nær frøene. Stikk noen små hull jevnt over i plastfolien slik at luft kan trenge gjennom.

  • Sett tallerkenen et mørkt sted eller dekk med et kjøkkenhåndkle. Mørket skal etterligne forholdene under jorden, de mørke forholdene frø trenger for å bli en spire.




  • Spray frøene med vann to til tre ganger om dagen. Når du ser at frøene begynner å spire tar du av plastfolien og setter tallerkenen et sted med godt dagslys.

  • Fortsett å spraye to ganger om dagen til frøene har vokst til ca. 5 cm lange skudd.

  • Nå er det tid for å høste! Klipp forsiktig over skuddene nederst ved papiret. Du kan høste det du har lyst til å spise og la resten vokse videre.

  • Bruk skudd fra chiafrø i salater eller som del av pålegg på brødskiven - eller bruk det som sunn og næringsrik topping på gryteretter og supper.





Quinoafrø


Quinoa er enkelt og raskt å spire og passer i salater og hjemmelaget granola. Du kan også bruke det i brøddeiger, eller som topping på yoghurt eller chiapudding.


Sil-metoden

Du trenger:

En sil

En stor bolle

Kjøkkenhåndkle



  • Skyll quinoaen godt i kaldt vann med en sil. Skyll helt til frøene ikke lenger skummer.

  • Bløtlegg quinoaen i kaldt vann over natten i en passende bolle/boks.

  • Neste dag heller du quinoaen tilbake i silen, og skyller frøene en gang til. Legg silen over en bolle og dekk bollen med et kjøkkenhåndkle.

  • Videre skyller du quinoaen to ganger om dagen helt til de begynner å spire. Dekk med kjøkkenhåndkle mellom hver skylling.

  • Quinoa gror utrolig fort så du kan forvente å se spirer innen en til to dager!



Spirene vil etter få dager få en bitter og litt rar smak, så disse nytes best de tre første dagene. Oppbevar dem i en tett beholder i kjøleskapet.





Inspirasjon til bruk av mikrogrønt



I denne salaten har jeg blandet fetaost, pastarester, broccoli og gresskar med spirer og laget en god spiresalat. Dette er en av mange måter å bruke næringsrike spirer i det daglige kostholdet.



Ingredienser:

Pasta

Fetaost

Kokt broccoli

Rester fra bakt flaskegresskar

Vårløk

Spirer av mungbønner og quinoa

Salt, pepper og olivenolje




Andre eksempler på bruk av mikrogrønt i maten er på brødskiven; her på brød med paprikapålegg.



Eller til en deilig bulgursalat med kikerter og grønnsaker:




Lykke til med spiringen!