Langhelg på Hardangervidda: Rute + pakkeliste

Tekst og foto: Vilde Vollevik

I september 2020 tok jeg meg en tur på Hardangervidda. Høsten var på sitt aller beste, og landskapet var kledd i de fineste høstfarger. Denne turen skulle jeg begi meg ut på alene, og jeg gledet meg til å se hva denne delen av vidda hadde å by på.

Vil du se en liten film fra denne turen kan du klikke deg inn her (Youtube).

Ruten

Ruten jeg gikk starter på Ustaoset og ender i Finse. Ruten er middels krevende, den starter med et ganske bratt parti opp på vidda fra Ustaoset stasjon, og deretter er det flatt mot Monsbu. Stigningene kommer ikke før du nærmer deg Finse, men du blir i gjengjeld belønnet med utrolig fin natur. Ruten er på ca. 50-55 km, og setter du av en langhelg er dette en veldig overkommelig tur. Jeg ankom Ustaoset med kveldstoget onsdag 17. september, og tok toget hjem igjen fra Finse på søndag formiddag, 21. september. Jeg hadde god tid om morgenen og trengte heller ikke å gå så utrolig langt hver dag.

På denne turen valgte jeg å følge stiene markert av DNT. Jeg hadde med turkart over Hardangervidda og kompass som sikkerhet, men brukte det sjeldent.

Dette pakket jeg

Sekken jeg valgte på denne turen var en Fjällräven Kajka 75 liter, som jeg lånte av samboeren min. Til tross for at det er en herresekk satt den utrolig godt, og 75 liter var perfekt størrelse. Sekkens vekt den første dagen var ca. 25 kg inkludert tre liter vann og 0,5 liter havremelk. Jeg må innrømme at det var tungt, men etter hvert som jeg spiste av maten og ryggen ble vandt til sekken gikk det veldig bra.

Pakkelisten

Bekledning inkludert det jeg hadde på meg:

• Tykk strikkegenser fra Devold

• Vanntett skalljakke fra Marmot

• Turbukse fra Fjällräven (Vidda Pro Ventilated)

• 2 truser

• Sports-BH i ull fra Icebreaker

• Tynne ullvanter

• Votter

• Lue

• Hals i merinoull

• Expedition ullundertøy fra Devold (to-lags ullbukse og genser laget for ekstrem kulde)

• Ullundertøy Kari Traa, genser og bukse. Dette brukte jeg på dagen.

• En medium tykk ullgenser med høy hals

• "Joggebukse" i ull

• Ullsinglet

• Tykke ullsokker til å sove med

• To tynne liners (sokker) i merionull

• To tykkere ullsokker

• Rumpetaske til å ha kamera + mobil lett tilgjengelig mens jeg går.

Elektronikk:

• Fulladet powerbank, den holdt hele turen.

• iPhonelader

• iPhone

• Apple headphones

• Kamera (Olympus Pen PL-7 + to batterier + ekstra minnekort

• Gorillapod (tripod)

Toalettsaker:

• Teatree oil

• Mikrofiberhåndkle (extra small, på størrelse med en stor klut)

• Pinsett

• Tannbørste og tannkrem

• Ansiktskrem (i liten beholder)

• Intimservietter (nedbrytbare)

• Liten tube Bacimycin

• Et par allergitabletter

• Nesespray (nesen min blir alltid tett når jeg sover ute)

Utstyr:

• Sekk: Fjällräven Kajka 75 liter

• Telt: Marmot Limelight 2P

• Thermarest Z lite (skumliggeunderlag)

• Thermarest NeoAir Xtherm Max (oppblåstbart liggeunderlag med høy R-verdi)

• Sovepose med kunstfiber, Nova III fra Mountain Equipment

• 2 små pocketbøker

• Trykkblyant + bly

Mat

Jeg bestemte meg tidlig for å ta med meg masse god mat, og faktisk prioritere mat jeg liker og spiser til vanlig. Jeg kunne holdt meg til det enkle - potetmos, havregryn, rett i koppen og frysetørket turmat, men jeg ville kose meg og var forberedt på å bære tungt den første dagen. Heldigvis spiser man opp maten, og sekken blir lettere og lettere for hvert måltid.

Når dere leser listen over mat tenker dere sikkert at det er veldig mye, og ja, det er det! Jeg kjenner kroppen min godt og jeg trenger utrolig mye energi når jeg går med så tung sekk. Er det én ting jeg vil prioritere på tur så er det mat, og valget var derfor veldig enkelt. Jeg ville ta med meg alt som er godt.

Jeg forstår at mange vil tenke at matlisten min er helt klin kokos, noe jeg faktisk har fått kommentarer på etter at jeg postet en film fra denne turen på Youtube, men alle er jo forskjellige. Ikke ta min matliste så seriøst, men heller le av den og tenk at du selv skal være hakket smartere ;)

Til frokost drakk jeg kaffe og spiste havregryn med frø og peanøttsmør, eller polarbrød med ost og chorizopølse. Til lunsj stekte jeg egg med spekeskinke og spiste det med knekkebrød, i tillegg til litt sjokolade og nøtter. Ofte tok jeg meg en Babybell-ost og litt sjokolade mens jeg gikk. Middagene bestod av frysetørket turmat eller byggryn og gule linser med finhakket ingefær og hvitløk. På kveldene koste jeg meg alltid med kakao, te og sjokolade!

Dette hadde jeg med meg av matlagingsutstyr:

• Jetboil 0,5 l med stativ til stekepanne og kaffepresse

• Stekepanne

• Sammenleggbar skål/kopp fra Fold-a-cup

• Emaljekopp, hadde denne hengende på sekken med karabinkrok så jeg enkelt kunne drikke fra bekker uten å måtte finne frem vannflaske

• Sett fra Light My Fire med tallerken, en dypere tallerken, små bokser og et enkelt skjærebrett som også fungerer som en boks til oppbevaring av mat

Dette hadde jeg med av mat:

• 1 liten pose polarbrød

• 4 porsjoner med havregryn (100 ml pr porsjon) med frøblanding (chiafrø, linfrø, solsikkekjerner og gresskarfrø), peanøttsmør og kanel

• 10 egg på en liten flaske

• 400 g melkesjokolade

• 100 g diverse sjokolade (Snickers osv)

• 2 gulrøtter

• Byggryn + gule linser

• 300 g nøttemix med tørket frukt

• 1 pose knekkebrød fra Sigdal

• 4 porsjoner frysetørket turmat (Real turmat, Firepot og Summit to eat)

• 0,5 l havremelk

• Kaffe

• 5 poser kakao + 1 pose chai latte

• 5 teposer

• Salt og pepper i en liten beholder

• Olje til steking i en liten glassflaske med pipette

Minidagbok fra turen

Dag 1: Jeg ankom Ustaoset onsdag kveld - det var en utrolig frisk og klar kveld og nesten ikke noe vind. Siden det var så sent hadde jeg ingen ambisjoner om å legge ut på en lang etappe, men ville heller prioritere å finne et fint sted å slå opp teltet. Jeg gikk stien opp mot Ustatind, og fant en fin og flat flekk i skogen med utsikt over den lille hyttebygden ved Ustevatnet. Første kvelden alene var litt ensom, det hadde egentlig ikke sunket helt inn at jeg skulle legge ut på tur alene.

Den første natten fikk jeg sove maks to timer. Jeg vet ikke om det var været, kulden eller rastløshet som forårsaket det, men jeg fikk rett og slett ikke sove. Jeg ble liggende oppe hele natten med lydbok og podcasts på øret, jeg leste bok og lyttet til vinden.

Rundt klokken tre på natten åpnet jeg teltduken for å kikke ut, og til min store overraskelse ble jeg møtt med en stjernehimmel uten like - jeg har aldri sett en så klar stjernehimmel før! Jeg ble sittende å stirre lenge.

Dag 2: Jeg sto opp halv seks og lagde meg kaffe og frokost. Klokken åtte dro jeg avgårde mot Tuva, og det ble en fin dag med sol og passelig med vind, egentlig perfekt vandrevær i mine øyne. Høsten hadde malt vidda i de fineste farger, og da solen traff lyng og mose ble det hele et fascinerende maleri som jeg følte meg så heldig å få oppleve.

Da jeg omsider kom til Tuva bestemte jeg meg for å gå litt til - helt til jeg hadde gått i 8 timer og endte opp ved Monsbu. Der fant jeg en koselig teltplass ved foten av Monsbuhæe. Jeg nøt en god porsjon frysetørket turmat mens jeg beundret solnedgangen. Ensomheten kom ikke før litt senere, når maten var spist opp, vann var hentet og oppvasken tatt. Heldigvis klarte jeg fort å snu stemningen med å finne frem en god bok og en kopp kakao. Kakao fikser alt.

Og denne natten klarte jeg endelig å sove. Jeg sov kjempegodt. De som sliter med å sovne ute, de vet hvor deilig det er når man endelig klarer å sove gjennom (nesten) hele natten. Jeg våknet opp varm, uthvilt og glad.

Jeg synes denne hulen var så fin. Den ble bygget for mange år siden for fjellvandrere som trengte ly eller et sted å sove.

Dag 3: Etter en veldig god natt søvn sto jeg opp og satt kursen mot Krækkja. Denne dagen var været dårlig, med regn og kraftig vind. Jeg sjanglet bortover stien med tung sekk og støle legger. Det var gøy å kjenne på de elementene jeg vanligvis gjemmer meg bort for i hverdagen.

Jeg gikk til til Finnsbergvatnet og satt opp teltet i ruskeværet. Jeg må si at jeg er imponert over den tynne teltdukens evne til å beskytte meg for vær og vind. Kvelden tilbragte jeg i teltet, stirrende ut på det vakre landskapet. Jeg hadde endelig kommet inn i tur-rytmen, og elsket hvert eneste sekund.

Kokende vann på flaske er så deilig å ha i soveposen! På denne turen brukte jeg også dobbel sovepose, en tynn sommerpose og en tykkere syntetisk pose over.

Dag 4: På lørdag var uværet over, og jeg nøt kaffekoppen i morgensola, spiste havregryn til frokost og tok meg god tid med nedrigging av teltet.

Da jeg åpnet teltduken for første gang den morgenen og fikk se solstrålene varme i ansiktet kjente jeg på ren lykke. Landskapet endrer seg på en måte når været endrer seg, og nå kunne jeg endelig se hvor fint det var i dalen jeg befant meg i. Glitrende vann, høye fjell og snødekte topper langt borte i det fjerne. Det eneste jeg hørte var lyden av fossen noen meter unna. Luften var frisk og kald, men jeg frøs sikke. På tur skal det ikke mer til en litt fint vær for å gjøre en så utrolig glad.

Fra Finnsvatnet var planen å gå så langt mot Finse som jeg orket. Det var et godt stykke igjen, men det gjorde meg ingen ting. Bra vær og sol - jeg kunne gått for alltid. Stien gikk gjennom det unike landskapet Finse er kjent for, med store partier av snø, stein, stigning og kryssing av bekker. Det var en magisk dag, og humøret var på topp.

Det var utrolig fint å gå ved siden av Hardangerjøkulen og se de krystallhvite toppene mot den blå himmelen. Jeg har aldri vært noe stor fan av snø, og jeg hadde nesten glemt hvor vakkert snø er på en solrik dag. Det glinser så fint i kontrast mot alle steinene og fjellet. Da jeg endelig kunne skimte Finse stasjon i det fjerne fant jeg en fin teltplass og slo meg til ro etter en perfekt dag. I solnedgangen spiste jeg middag og ønsket at turen aldri skulle ta slutt.

Turens siste teltplass, 40 min fra Finse stasjon.

Dag 5: Jeg våknet opp tidlig, og fikk tid til å lese bok og tøye ut musklene. Krypende kom tanken om at jeg ikke ville hjem. Man blir fort glad i den enkle rutinen av å gå, gå, gå, sette opp telt, lage mat, sove, stå opp, gå, gå og gå. Det er en så enkel rutine, men som likevel inneholder så mye interessant. Alt mulig rart kan skje i mellom, men essensen er å gå. Og det synes jeg er veldig fint! Da jeg kom meg til Finse stasjon og fikk satt meg på toget lovet jeg meg selv at jeg må få satt av tid til flere turer på vidda.