LØPESEKKEN - Dette bør du ha med deg på lange løpeturer!


Tekst og foto: Vilde Vollevik og Julia Gundersen



Løpesekken er en god venn som gir muligheten til å ta med mat, drikke og annet utstyr på lengre løpeturer. Den er også super hvis du ønsker å løpe til og fra jobb eller skole og vil ha med et tørt skift. På denne måten muliggjør løpesekken mer bevegelse i hverdagen.


Det er viktig å velge en sekk som sitter godt og som dekker dine behov. Som med andre sekker er det lurt å prøve seg frem med hvilken sekk som sitter best på din rygg.


Vi har begge en Osprey Dyna 15l, med 2,5 liter vannreservoarer. Dette er en allsidig løpesekk, med praktiske løsninger og vannposter fordelt på tre forskjellige steder. Sekken kommer også i 6 liter, men planlegger du å løpe lengre turer i marka eller fjellet, er 15 liter å anbefale. Ekstra skift er helt nødvendig å ha med i fjellet hvor været skifter raskt.


Sekken har ett stort hovedrom, i tillegg til et lite rom til for eksempel nøkler og lommebok. Vannreservoaret får plass i et eget rom nærmest ryggen. I tillegg har sekken tre lommer i mesh; en stor bak, og to små på sidene. I skulderreimene er det plass til mobil, vannbeholdere og andre småting. Hoftebeltet er også utstyrt med lommer. Dette betyr at du virkelig kan organisere tingene dine godt i sekken og utnytte plassen optimalt.



Pakkeliste


Se for deg det uforutsette

Synes du det er overflødig å ta med plaster, sportsteip eller vaseline på en lang løpetur? Kanskje ønsker du å ha en så lett sekk som mulig, og det klandrer vi deg ikke for. Likevel kan vi begge skrive under på at vi har vært på løpeturer der vi har angret på at vi kun tok med mobilen. Spesielt i skogen er det lett å snuble i steiner og røtter, og da kan et lite førstehjelpskit komme godt med. Når vi løper repeterer vi samme bevegelse utallige ganger, og det er ikke uvanlig med gagsår mellom lårene. Da er litt Vaseline helt ypperlig!


Vi anbefaler deg å ta med:

  • Sportstape

  • Smertestillende

  • Grunnleggende førstehjelpsutstyr: skrubbsårplaster, bandasje, enkeltmannspakke, liten saks

  • Gnagsårplaster

  • Vaseline i en liten beholder


Skal du løpe på fjellet og andre avsidesliggende områder kan det også være lurt å pakke en minifløyte og et redningsteppe.





Mat og drikke

På en lang løpetur er det fint med litt påfyll av både mat og drikke. Vi velger enkle energikilder og raske karbohydrater for å få en liten boost de gangene energinivåene svikter.


Alternativer til mat og drikke på løpeturer:

  • Energibarer

  • Frukt

  • Sjokolade

  • Energidrikk i form av pulver som du kan blande med vann



Bekledning

Været er en uforutsigbar venn, og på lange løpeturer synes vi det er en god sikkerhet med litt ekstra bekledning i løpesekken. Vi sjekker alltid værmeldingen og tilpasser oss etter det. En tynn dunjakke er perfekt å slenge på i pauser, eller i strekninger der du ønsker å gå. Skulle det skje noe og du er nødt til å vente på hjelp er det fint å ha noe tørt å ha på, for en svett og sliten kropp kan fort bli en kald og frossen kropp.


Vi pakker:

  • Ekstra par sokker, gjerne sokker i merinoull

  • Tynn dunjakke/dunvest

  • Lett vind- og vannavstøtende jakke

  • Solbeskyttelse: caps, solskjerm eller lignende


Rotete organisering før en lang tur og flere timer i bevegelse. Tenk at alt dette fikk plass i den lille sekken!



Greit å ha

Skal du ut og farte på kvelden er det fint å ha med en hodelykt. Å løpe på en mørklagt skogsti er ikke å anbefale. En liten batteripakke med mobillader er også fint på lange turer. Skal du løpe i områder hvor du vet det finnes rent drikkevann kan du ta med en liten sammenleggbar kopp. Da slipper du å måtte bære på en tung og skvulpende vannpose på ryggen, og kan heller drikke fra koppen underveis uten å måtte ta av sekken.

  • Hodelykt

  • Batteripakke med mobillader

  • Solkrem

  • Sammenleggbar kopp

  • Vanntette pakkeposer så klær, elektronikk og mat holder seg tørt



Vi ønsker deg en god løpetur!

Relaterte innlegg

Se alle