Hold varmen i vinter


Tekst: Vilde Vollevik Foto: Vilde Vollevik, Julia Gundersen, Lasse


Minusgradene har kommet for å bli og snøen har lagt seg i store deler av landet. Det er kaldt, og tanken på å sitte rolig i skogen kan skremme bort lysten til å tilbringe en natt ute. Likevel er det noe magisk med å sove ute å på vinteren, og det gir en helt annet følelse enn å sove ute på sommeren.


Når snøen legger seg blir alt stille, og i marka er det tomt rundt de mest populære innsjøene. Det er nettopp nå du burde dra ut, og du trenger ikke å gå mange meterne inn i skogen før ekspedisjonsfølelsen slår inn.



Du er kanskje en av dem som legger bort turutstyret når vinteren kommer, men vi mener at du bør gi vinterfriluftslivet en sjanse. Vi har mange gode tips på lur som forhåpentligvis gjør at du kan elske vinteren og nyte en natt ute, i like stor grad som du gjør resten av året.


(Denne artikkelen er ment for overnattinger i nærområdet, og ikke lange vinterturer/ekspedisjoner)






UTSTYR TIL VINTERBRUK


Det viktigste og beste tipset for å holde varmen på vinterturer er å bruke utstyr beregnet til vinterbruk. Har du ikke en vintersovepose kan du bruke to soveposer inn i hverandre. Vi anbefaler deg å bruke et skumliggeunderlag, og et oppblåsbart liggeunderlag med god isolasjon over. Husk at et godt underlag er like viktig som enn tykk sovepose! Det meste av kulde siger opp fra bakken, så god isolasjon nedenfra er avgjørende for en varm og behagelig natt. Du kan også bygge opp nedenfra med granbar, mose, tynne kvister, klær og jakker. Noen foretrekker et reinskinn.


Se etter liggeunderlag med høy R-verdi, gjerne fra 4 og oppover dersom det er skikkelig kaldt ute. Soveposen bør ha en komforttemperatur på noen grader kaldere enn det er meldt når du skal ut.







BEKLEDNING OG ULL


Du er sikkert lei av å høre det, men vi blir aldri lei av å si det: Ull er gull. Bruk alltid ull på vinteren, i form av ullundertøy, ullgensere, ullsåler og ullsokker. Bruk lue, hals, vanter og votter i ull, og vi lover deg at du vil kjenne forskjellen fra bomull og andre materialer. Ull er gunstig for bruk på tur, for det isolerer og holder på varmen selv om det blir vått. Det betyr at du kan svette en skvett og likevel holde deg varm etterpå.


Vindtett bekledning vil også gjøre at du holder på varmen bedre. Når det blåser ute kan et par minusgrader føles ut som -10, og det vil du beskyttes for med en god skalljakke. Skal du sove ute i hengekøye eller under en tarp kan det være fint å bruke en fjellduk eller vindsekk utenpå soveposen.




Vi anbefaler alle å tenke lag-på-lag-prinsippet når du kler deg for vinterturer, enten det er en gåtur i marka eller en skitur på fjellet. Å ha med/på et underlag, mellomlag og ytterlag er viktig for å regulere kroppstemperatur og holde på varmen. La underlaget være klassisk ullundertøy i ren ull (genser og stillongs). Du kan også bruke ullundertøy med netting, dette er spesielt bra for aktive turer, da det puster godt og varmer.


Mellomlaget bør tilpasses etter vær, men på vinteren kan det for eksempel være en dunjakke eller en tykk strikkegenser. Skal du være i høy aktivitet er en fleece-jakke som transporterer fukten vekk fra kroppen ideelt. Ytterlaget bør være en type skallbekledning som skal beskytte mot kald vind. Er det mange minusgrader kan du bruke en bomullsanorakk som puster godt, men holder vinden ute. Er temperaturen rundt 0 kan det være fare for nedbør, og da er en skalljakke i Gore-tex med ventilasjonsmuligheter under armer et godt alternativ.


Skal du være i ro store deler av dagen vil et dunskjørt eller en dunshorts hjelpe deg å holde varmen på steder som rumpe og lår. Et dunskjørt er også deilig å sove med, inne i soveposen. Spesielt for kvinner er hoftepartiet utsatt når man ligger i sovepose, og ekstra isolasjon kan redde deg fra en søvnløs natt.







KALDE FØTTER = KALD KROPP


Å være kald på føttene er noe alle sliter med fra tid til annen, og kalde føtter kan påvirke hele kroppen og ikke minst humøret. Alle vet hvordan det er å bli rastløs og oppgitt av iskalde tær. Å være kald på føttene kan sette en stor demper for turen og gjøre opplevelsen forferdelig. Sliter du med kalde føtter er det viktig å tenke på at det er luften rundt føttene dine i skoene som skal holde deg varm. Derfor anbefaler vi deg å bruke to par sokker, et par tynne sokker i merinoull, og et par tykkere ullsokker. Luften mellom sokkene holder på varmen føttene dine frigjør under aktivitet, og holder på varmen mye bedre enn kun ett par. Å bruke to par sokker er også effektivt mot forebygging av gnagsår.


Bytt ut vanlige såler med ullsåler i skoene dine, og velg gjerne fottøy som er vannavstøtende slik at du ikke blir våt. Ha alltid med tørre ullsokker som du kan skifte til når du har satt opp nattens camp, eller hvis du skulle bli fuktig. Et par bivuakktøfler med en ullsåle i er deilig å ha i leiren, eventuelt kan du bruke et par tova ulltøfler. Et annet triks for kalde føtter er å stå på et liggeunderlag, og ikke rett på bakken.


Skulle du bli ordentlig kald på føttene kan du også bruke håndvarmere i skoene. Det finnes til og med varmesåler- og sitteunderlag på markedet, som du kan lade opp hjemme og som holder deg varm i flere timer. Og husk - det hjelper alltid å bevege på seg for å få igjen varmen.







BÅL


Et annet tips som garanterer varme, er bål. Får du et bål i gang kan vi love deg at det blir stas i vinterleiren. En god varmekilde som lyser opp leirplassen og som til og med kan lages mat på - det blir ikke bedre! Kjenn på urfølelsen når du stirrer inn i flammene, og kjenn roen komme. Det er lettest å lage bål med tørr ved, og ta gjerne med ved hjemmefra. Tenk sporløs ferdsel når du lager bål, og se etter etablerte bålplasser. Ikke sag på friske trær, men se etter greiner og stammer på bakken. Start med små kvister og bygg gradvis opp bålet med tykkere greiner og deretter vedkubber. Bjørkenever er solid startbrensel, men du kan også bruke gammelt avispapir eller lignende.





VARMEFLASKE


Å ha en varmeflaske i soveposen når du legger deg er en deilig luksus. Kok opp vann og hell på en Nalgene-flaske. Sjekk at flasken er tett, og tre over en sokk så du ikke brenner deg. Varmen fra flasken vil bre seg ut i soveposen og gi varme hele natten.






VÆR AKTIV


Dette tipset sier seg kanskje selv, men vi nevner det uansett. Skulle du bli skikkelig kald - ikke få panikk. Gå en liten tur, sleng med armene, hopp og sprett. Hold deg i aktivitet, helt til du kjenner varmen sige ut i fingre og tær.






VARM KROPPEN INNENFRA MED MAT OG DRIKKE


Varmen bør også komme innenfra, i form av varm mat og drikke. Kok opp te på en termos, og lag gjerne en suppe eller gryterett til middag. Vil du ikke kokkelere ute kan du lage maten hjemme og helle på en termos beregnet for mat. Drikk kakao og ikke vær redd for å ta deg en sjokoladebit eller to. Litt ekstra sukker er bra for kroppen i kulda, for vi trenger mye energi for å holde oss varme i minusgrader. Husk å gå på do før du legger deg i soveposen, for du bruker mye energi på å holde væsken i kroppen din varm.





God vintertur!