Gleden med gåstaver


Tekst: Julia Gundersen Foto: Julia Gundersen, Lasse



Har du vurdert å møte høstens turer med et par gåstaver, men fortsatt litt i tvil? Vel, da er det bare lese videre. Et par gåstaver kan gjøre store underverker for både tur og kropp, og det er mang en god grunn til å prioritere plass i sekken til nettopp dette. Det er svært god trening for hele kroppen, hjelper på styrke og balanse og sist men ikke minst skåner det knærne som skal holde til utallige turer livet ut.




En sommer på fjellet full av toppturer, løpeturer og lange vandringer var unnskyldning nok for meg; jeg gikk til anskaffelse av et par robuste, sammenleggbare staver fra Black Diamond. Jeg kunne lite om gåstaver, men et sted måtte jeg begynne.


Det finnes mange alternativer der ute, og både størrelse og vekt varierer stort. Stavene jeg valgte tåler mye, og de fungerer mer enn godt nok til mitt bruk. Stavene er ikke blant de letteste på markedet, men for å være helt ærlig: det er ikke noe jeg har tenkt mye på. Viktigere er det at de er sammenleggbare. Det er en funksjon jeg absolutt ikke ville vært foruten. Stavene festes enkelt på sekken (jeg bruker Osprey tempest 20 til dagsturer) og har aldri følt at de har vært i veien der de henger.





De første turene måtte jeg vende meg til å bruke armene aktivt. Jeg måtte rett og slett lære meg hvordan jeg skulle stokke armene i takt med føttene. Når jeg bevegde meg raskt ville ikke armene følge helt etter, men jeg ble litt flinkere for hver tur. Nå tar jeg med meg stavene når jeg trenger en helkroppsøkt, og det går av seg selv. I tillegg vet jeg at jeg gjøre noe bra for kroppen. Jeg vil at knærne mine skal holde lengst mulig, at de skal kunne ta meg med på turer livet ut. Gåstavene er derfor også en investering for fremtiden. Jeg vil med andre ord ikke vært foruten!


Nå som høsten har ankommet og vinteren er rett rundt hjørnet er gåstavene også med på å varme opp og styrke kroppen mot skisesongen.






Noen av de beste fordelene med å bruke gåstaver:


- Avlaster og skåner knærne

- God trening for overkroppen

- Avlaster musklene i beina (både bortover, oppover og nedover)

- Støtter og hjelper til med balansen i nedoverbakker og ulendt terreng

- God kondisjonstrening

. God trening mot skisesongen






Få deg en helkroppsøkt og ta med gåstavene på tur!