En liten guide til en SUPer aktivitet



Tekst: Julia Gundersen Foto: Julia Gundersen, Lasse




Kombinasjonen av bevegelse og naturopplevelser er temmelig uslåelig. Det beste er uten tvil å ta med treningen ut, ikkesant? Med sol i ansiktet, på blikkstille vann, tidlige morgener og sene kvelder, solopp-og nedganger og lyden av bølgeskvulp. Det er SUP det - stående padling, en aktivitet som kombinerer det beste fra flere verdener. Stående padling er lett å mestre og gir fantastiske stunder ute på vannet. Ikke rart man blir lett hekta! Har du prøvd?



Stående padling er en tilgjengelig aktivitet som gir både trening og ro.








Med tilgang på en unik kystlinje, lange fjorder og flust av innsjøer har vi ikke mangel på det våte elementet, ei heller muligheter til å oppsøke det. Nærhet til vann og lyden av bølger er jo kjent for å senke pulsen, og stående på et SUP-brett får du denne nærheten på første rekke. Du trenger ikke våttkort, hverken for å bruke eller leie SUP-brett og det er lettere å komme seg opp i stående enn på et surfebrett.




Nærhet til vann og lyden av bølger er kjent for å senke pulsen. Med et SUP-brett får du denne nærheten på beste vis.



Det finnes i hovedsak to typer brett; oppblåsbare og harde. Hvilket du velger vil handle om behov, lagringsplass, og mulighetene for å frakte. I tillegg vil aktivitetsnivå være med i regnestykket. Noen brett egner seg bedre til bølger og raskere padling, mens andre er mer stabile til roligere turer, og egner seg godt for nybegynnere. Flere og flere plasser leier nå ut brett til en billig penge; det beste er definitivt å teste en gang eller to før et eventuelt innkjøp! Jeg har selv valgt et stort og stabilt brett til morgenturer med kaffe på termos og rolig yoga.






Oppblåsbare brett har den store fordelen at de er lette å frakte og ikke minst oppbevare. Når lufta er ute får du brett, åre og pumpe i en bag som kan bæres på ryggen. Størrelsen gjør det også enkelt å ta med på helgeturer i bilen til hytta, eller på t-banen til Sognsvann. I tillegg er de oppblåsbare brettene ofte lettere i vekt enn harde brett, og dermed svært håndterbare om du skal bære det rundt på egenhånd. Brettet kan fint oppbevares oppblåst i lengre perioder og vil ikke ta skade av det eller lekke luft, f eks over sommeren.



Fordeler med oppblåsbare brett:

  • Kan pakkes ned, slik at de er lettere å både lagre og frakte

  • Lettere i vekt, og gir mer stabilitet og størrelse for vekta enn de harde brettene

  • Perfekte all-round brett som tåler mye



De harde brettene har den fordelen at de er mer stabile i vind, gir bedre glid og er noe lettere å manøvrere. Spesielt om fart eller bølgelek/surf er det som er planen vil dette være en sikker vinner. Du slipper også å tenke på å pumpe opp brettet, noe som kan ta tid.


Fordeler med harde brett:

  • Er raskere og har bedre glid i tillegg til mer presis styring

  • Kan brukes til surfing og takler ustabilt vann og vind bedre

  • Slipper å pumpes opp, og risikere å punktere







Stående padling, uavhengig av om du har et oppblåsbart eller hardt brett, er god trening for kjernemuskulaturen, musklene i beina og balanse for hele kroppen. Det er en aktivitet uten stor sannsynlighet for belastningsskade. Du kan begynne å padle på knærne eller sittende og bevege deg opp i stående når lysten og balansen tillater det. Rolig padleturer kan kombineres med å ta med kaffe på termos, bading og soling.




Stående padling, uavhengig av om du har et oppblåsbart eller hardt brett, er god trening for kjernemuskulaturen, musklene i beina og balanse for hele kroppen.



SUP-brett er også en fin måte å gjøre yoga ute. Det finnes egne brett som er tilpasset yoga. Disse er stabile og litt ekstra brede i tillegg til å ha polstring på hele brettet. Bærehankene er plassert på sidene i stedet for midt på brettet. Selv de enkleste øvelser på brettet vil raskt gi både bedre balanse og holdning. (brettet som er avbildet i denne artikkelen er et yoga-brett)




Topp fem fordeler med SUP

  • Uanstrengt styrke- og balansetrening i fine omgivelser

  • Passer for de aller fleste og er lett å lære, alder er ingen hindring

  • Kan brukes til både trening (padling, yoga) og ren kos (soling, morgenkaffe)

  • Reduserer stress (og du for en D-vitamin boost i samme slengen)

  • Stående padling kan gjennomføres nesten hvor som helst, og du kan selv velge hvilket nivå du tar det til






SUP er trygt og passer for de aller fleste. Allikevel er det viktig å tenke sikkerhet. Ha med solkrem på de varmeste dagene, varme klær på de kjølige dagene, og selvsagt redningsvest (spesielt om du padler alene eller det er kaldt i vannet). Ta gjerne et SUP- kurs eller få hjelp av noen som kan det til å lære riktig padleteknikk. Noe annet? Husk å kose deg, puste inn masse frisk luft og nyte omgivelsene!


God padling!